Laatste nieuws van Hans en Yoni

vrijdag, november 23, 2007

De rechter heeft gesproken

Precies twee weken geleden was de rechtzitting, vandaag, vanmiddag de uitspraak.

Je vraagt al de hele week af hoe zoiets in zijn werk gaat. Ik kon me er niets bij voorstellen, we zijn gewoonweg gegaan.
Het inmense gebouw wat onpersoonlijk overkomt slurpt de bezoekers naar binnen. Op diverse zitjes wachten mensen zoals ik op de uitslag van ieders voorval.
Het krioelt van de verkledende advocaten, uit hun rolkoffers en tassen worden de toga's aangetrokken zoals mijn moeder vroeger een keukenschort aandeed.
Er wordt gelachen, advocaten zijn in hun privé leven gezellige en gemoedelijke mensen.
We worden verplaatst naar een andere rechtzaal want de zitting ervoor loopt uit.
Ik zie geen bekende, dus ook geen bestuurder en of zijn advocaat.
Je bent niet verplicht te komen, dat weet ik, maar dit had ik niet verwacht.
Er dienen meerdere uitspraken in onze zaal en naast een aantal jongeren die in hard-en softdrugs gehandeld hebben vliegen de gevangenis-straffen en taakstraffen om de oren, een groep jongeren die allen dachten op deze manier wat bij te verdienen. De rechter is mild omdat de dame en heren spijt betuigden en de handel per direct gestopt hadden.
Zij lijken opgelucht met de straf die ze krijgen en heel onwezenlijk is de situatie.

Wij hebben de uitslag in het begin van de zitting gehoord, raar dat een verdachte veroordeeld wordt en er niet is.
De rechter spreekt in de ruimte.
Zoals eerder gemeld, de advocaat van de bestuurder trachtte het dikke rapport van 120 blz te elimineren en vroeg om vrijspraak.
De rechters waren een ander oordeel van mening.
De bestuurder heeft zijn straf, ik heb mijn been er niet door terug en geen elk middel geeft daar de waarde van aan.
Dat het rapport aangaf dat wij 54 km zouden kunnen hebben gereden was totaal van ondergeschikt belang, iedereen moet in het verkeer alert en er serieus mee bezig zijn. Aldus de rechter.

Nu is dit een afronding van de eerste fase, eindelijk kunnen we dingen gaan concretiseren, dit is klaar en we gaan in training voor de volgende.

Als je nu terug kijkt, bijna anderhalf jaar later, waar we pas zijn.
Er komt zo vreselijk veel bij kijken, er komt zo vreselijk veel op je af, dingen waar je nooit rekening mee houd kom je tegen.
Soms lijkt het of de wereld een andere is, ik blijf knokken voor alles.

lichtjesfeest,
Komende week zal er meer bekend worden gemaakt over het lichtjesfeest, het wordt een bijzondere avond. Kinderen van de Schutse zijn met 50 people-tjes aan het reperteren om 14 december de spits af te bijten. Ik geniet van al die kinderen en zeker hun juf die een prachtinvulling geven aan het Maaslandse feestje.

Fijn weekend allemaal.

Hans Jan